Vekst Insights

WEBINAR

ARTIKLAR

Vill du ta del av utvalda branschnyheter direkt till din inbox? Prenumerera på Vekst Insights!

Webinar

How to manage digital marketing on a global and local level.

Hur GA4 kan skapa effekt för din digitala affär.

Content is king and marketing has never been more technical.

Alla klick du missar – om du har fel innehåll.

CMO för en dag – våra 5
viktigaste punkter.

5 största möjligheterna i Google Analytics 4.

Höstens fem största trender inom Digital Marknadsföring.

Work better together – Maximize your agency collaborations.

Navigating Marketing Success: 5 Key Differentiators for Triumph over Challenges.


Artiklar

News, Analytics Guest User News, Analytics Guest User

Start Investing in Marketing Analytics: 3 Key Considerations

It goes without saying that every truly data-driven marketing department recognizes the potential of analytics. Analytics data provides powerful insights, particularly into your customers' behaviours on your website or apps.

Today we see a variety of analytics providers being used. From Google Analytics to Adobe analytics to Matomo. The choices are abundant. Even though the collection of marketing data itself doesn't come with any staggering cost, the transformation, maintenance, and insight extraction require extra attention to get it right and make it useful.

We at Vekst have identified three key considerations based on our experience that organisations should keep in mind before investing in marketing analytics, to make sure you get the most out of your analytics tools, as well as remain compliant with current regulations.

Läs mer

Thought leader ads - en helt ny typ av annonser på LinkedIn

LinkedIn har lanserat ett nytt annonsformat som står ut från mängden - formatet kallas Thought leader ads och innebär att man kan sponsra anställdas egna organiska inlägg. En helt unik möjlighet som gör att du nu kan sponsra ett pressmeddelande från er CEOs personliga LinkedIn eller en artikel med en av era produktexperter som avsändare. Det finns ett stort intresse för Thought leader ads och de möjligheter formatet ger. I denna artikel går vi igenom formatets fördelar och hur du bör tänka när du bygger thought leadership / tankeledarskap på LinkedIn.

Läs mer

Lägger ni för mycket pengar på säljdrivande kampanjer?

För många B2B företag är det enkelt att fastna i tanken att all marknadsföring måste leda till nya kunder eller direkt försäljning, men att investera i varumärkesbyggande kan ge betydande fördelar på lång sikt, inklusive kostnadseffektivitet i konverteringsdrivande insatser. En stark varumärkeskännedom hjälper till att säkerställa att ditt företag kommer att vara top-of-mind för potentiella kunder när det väl är dags att göra ett inköp.

Läs mer

TikTok utmanar Google och Microsoft på sökannonseringsmarknaden

TikTok har tagit klivet in på sökannonseringsmarknaden och utmanar nu etablerade jättar som Google och Microsofts Bing. TikToks sökannonseringsplattform kan vara en spännande möjlighet för marknadsförare att nå ut till en ung publik, men kräver en väldefinierad strategi och anpassade annonser.

Läs mer

B2B-marknadsföring på TikTok?

TikTok har haft en stor inverkan på sociala medier under de senaste åren. Plattformen, som tidigare var mest populär bland yngre användare, har nu även lockat uppmärksamhet från marknadsförare inom B2B-sektorn. Men är TikTok verkligen rätt plats för B2B-marknadsföring? Läs mer för att del av tre saker att överväga innan ni satsar på TikTok.

Läs mer

Utmanare till Google?

Ingen har väl missat att ChatGPT är det nya heta ämnet inom tech industrin? Men det kan även komma att bli ett branschöverskridande revolutionerande verktyg. Användare på Twitter har utvärderat verktyget beskriver det som ett alternativ till Google då det kan tillhandahålla naturliga språkbeskrivningar, svar och lösningar på komplexa frågor.

Läs mer
Sales Strategy, E-commerce, Tools, Social Media Guest User Sales Strategy, E-commerce, Tools, Social Media Guest User

Spännande utveckling för Google-plattformen DV360.

Köp av Digital Out Of Home (DOOH) placeringar kan nu göras via programmatiska mediaköp.

Traditionell DOOH kan nu kombineras med digitala kanaler, vilket gör att du som marknadsförare kan nå ut till en stor grupp människor på ett snabbt och effektivt sätt. Dessutom har du allt från strategi till rapportering och optimering på ett och samma ställe.

Läs mer

Djupdyk i algoritmen: Så funkar Metas inlärningsfas

Har du satt upp kampanjer för Facebook och Instagram i Business manager så har du nog noterat att en kampanj ibland får status lärande eller begränsad inlärning. Här går vi igenom vad detta innebär, varför du vill komma ur inlärningsfasen så snabbt som möjligt och vad du kan göra för att inte fastna i begränsad inlärning.

Läs mer
Tools, Social Media Guest User Tools, Social Media Guest User

LinkedIn rullar ut Business Manager

I augusti 2022 meddelade LinkedIn att de lanserar nya funktioner för kreatörer som är designade för att göra det lättare att dela visuellt innehåll på det sociala nätverket. Lanseringen markerar LinkedIn:s senaste försök att bygga ut en plattform för att skapa innehåll och uppvakta skapare.

Läs mer

Tre tips för att förbättra er SEO

Många vill synas längst upp i det organiska sökresultatet på Google. Men vad behöver man egentligen tänka på när man börjar jobba med en hemsidas SEO? Vi har summerat tre viktiga faktorer man bör tänka på om man vill börja jobba med sin organiska rankning på Google.

I denna artikel hittar du tre faktorer ni bör ta hänsyn till innan ni börjar producera nytt material.

Läs mer
Content Marketing, Tools Guest User Content Marketing, Tools Guest User

Kan DALL-E vara undergången för stock-photos och bildbibliotek?

Nya tekniska verktyg uppstår frekvent. DALL-E är ett verktyg som genom AI genererar originell konst och bilder utifrån en serie ord-kommandon. McKinsey & Company har delat med sig av en intervju tillsammans med Marc Andreessen där Andreessen ger ett intressant perspektiv på hur ny teknik utvecklas och skapar affärsmöjligheter.

Läs mer
Marie Ullström Marie Ullström

11 Search Engine Marketing tips för B2B-företag

Hur kan man maximera sin sökannonsering för B2B-kunder? Utmaningar vi ofta kan stöta på är låga sökvolymer till sökord kring tjänsten man erbjuder, komplexa tjänster/produkter, risk för sök från liknande tjänster men inom helt andra branscher och dyra Cost Per Click-priser (CPC). Vi har sammanfattat 11 tips för er att tänka på när ni sätter upp och skapar en Search Engine Marketing (SEM) strategi inom B2B.

Läs mer
Marie Ullström Marie Ullström

Så skapar du en bra UTM-struktur.

När vi arbetar med digital marknadsföring vill vi kunna mäta effekten av olika kanaler och kampanjer. För att lättare kunna spåra vilken kanal som gett vilket resultat, eller jämföra resultaten mellan olika kampanjer, så använder man sig av UTM-taggar. UTM-taggning innebär att du lägger till parametrar efter URLen. Med hjälp av dessa parametrar kan Google Analytics sedan identifiera vilken källa och kampanj trafiken kommer ifrån.

Läs mer