GDPR: Dataöverföring till USA - nytt avtal ger hopp om en ny lösning.

Snart kan ett nytt dataöverföringsavtal mellan EU och USA vara på plats. En lättnadens suck för alla företag som påverkas av GDPR och använder tjänster från företag som lagrar sin data i USA. Under oktober 2022 skrev Joe Biden under en presidentorder för att genomföra reglerna när det kommer till integritet mellan EU och USA. Detta innebär ett nytt dataöverföringsavtal med EU, vilket kan komma att bli en ny ersättare till Privacy Shield.

Vad är Privacy Shield? Vad innebär det nya avtalet

Det tidigare avtalet, Privacy shield, var ett avtal mellan USA och EU som reglerade utbytet av personuppgifter för kommersiella ändamål. Privacy Shield föll efter den så kallade Schrems II-domen i EU-domstolen 2020 som fastställde att lagstiftningen i USA inte stämde överens med GDPR. Detta tydliggjorde att det inte var lagligt att skicka EU-medborgares data till USA. Sedan dess har statusen för bland annat Metas och Googles tjänster befunnit sig i ett diffust tillstånd. 

I mars 2022 gjorde den Europeiska kommissionen och Vita huset ett gemensamt uttalande som tillkännagav att USA gått med på att ändra i sin egen lagstiftning för att leva upp till europeiska medborgares rätt till integritet. Enligt uttalande från vita huset har USA alltså gjort det som Schrems II-domen krävde, det vill säga att ändra sin egen lagstiftning.

Presidentordern innebär - att USA ställer högre krav på hur och när amerikanska underrättelsemyndigheter har rätt att ta del av EU-medborgares data. Dessutom skärps kraven på myndigheters hantering av insamlad data och myndigheterna ska även uppdatera sina riktlinjer och rutiner så att de följer de nya reglerna. USA kommer även att skapa en ”flerlagersmekanism” så att personer kan få en oberoende och bindande utredning om man anser att USA har brutit mot det nya avtalet i sin datainsamling. Dataskydds- och medborgarorganisation ska också utvärdera underrättelsemyndigheternas policies så att även dessa följer avtalets innehåll.

Vad innebär detta för oss marknadsförare?

Under de senaste två åren har det i princip inte funnits någon riskfri och laglig väg och det finns det fortfarande inte. Även om EU svarade på att Biden undertecknade genom att säga att det nu kommer att gå vidare för att få fram ett beslut och inleda antagande processen.

Om allt fortsätter som planerat kommer Privacy Shield få en ersättare, vilket skulle betyda att det är okej att använda Facebook, Instagram och Google Analytics. Dock är det viktigt att poängtera att vi inte vet hur länge detta kommer att hålla innan det kan överklagas, på samma sätt som Privacy Shield. Eftersom det är en presidentorder är det alltså inte en lag beslutad i USA:s kongress. Därmed kan detta upphävas av en kommande president.

Läs hela Vita huset uttalande HÄR: 3 Minuter

Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss

Föregående
Föregående

Utmanare till Google?

Nästa
Nästa

Spännande utveckling för Google-plattformen DV360.