Utmanare till Google?

Vad är ChatGPT?

Ingen har väl missat att ChatGPT är det nya heta ämnet inom tech industrin? Men det kan komma att bli ett branschöverskridande revolutionerande verktyg. ChatGPT är en chatbot utvecklad av OpenAI som är tränad på stora mängder data. De stora datamängder i kombination med det generativa textverktyget gör att chatboten ger meningsfulla svar till användaren och kan föra en konversation mot mänskliga instruktioner. Verktyget är byggt på GPT-3 motorn och används främst för att skriva kod, lösa problem och ge kundsupport. En användare som experimenterade med verktyget berättade att det hjälpte honom att lösa en kodningsuppgift på under en minut, som i vanliga fall hade förväntats ta hela dagen.

Hur kan vi dra nytta av detta som företag ur ett marknadsföringsperspektiv? 

Daniel Snygg har sammanfattat en bra lista på användningsområden inom marknadsföring för plattformen Gigport;

Generera innehåll: AI-Modellen kan användas för att generera olika typer av innehåll, såsom produktbeskrivningar, användarcasel, och andra typer av tekniska dokument. Modellen kan också användas för att skapa unika och kreativa innehåll, såsom berättelser och poesi, relaterade till en specifik produkt och dess målgrupp.

Skapar marknadsföringstexter: AI-Modellen kan dessutom användas för att generera marknadsföringstexter, såsom annonser, sociala medier inlägg, webbsidor, e-postmeddelanden, och andra typer av marknadsföringsmaterial. Dessa texter kan vara anpassade för att rikta sig till specifika emotionella målgrupper och kan också innehålla specifika budskap och värden som är relevanta för produkten. Vekst föreslår att använda detta för t.ex. idégenerering.

Analys av befintligt innehåll: AI-Modellen kan också användas för att analysera befintligt innehåll, såsom konkurrenters marknadsföringstexter eller feedback från kunder, för att få en bättre förståelse för vilka budskap och värden som används av era konkurrenter.

Intresserade av att testa ChatGPT genererat innehåll i er egen marknadsföring? Innan man använder texten i en kampanj eller publicerar en artikel på sin hemsida så bör med att se över materialet. En riktig person bör alltid läsa igenom för att säkerställa att materialet är korrekt, relevant, och professionellt.


Vill du får bättre koll på de senaste nyheterna inom performance marketing och ta del av nyttiga tips och tricks? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Vekst Insights. 


Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss


Fördjupad läsning: 

Techmonitor om ChatGPT: https://techmonitor.ai/technology/ai-and-automation/chatgpt-openai-chatbot

Daniel Snygg: https://gigport.se/vad-ar-chatgpt-och-hur-kan-ai-anvandas-for-marknadsforing/

Föregående
Föregående

B2B-marknadsföring på TikTok?

Nästa
Nästa

GDPR: Dataöverföring till USA - nytt avtal ger hopp om en ny lösning.