Lägger ni för mycket pengar på säljdrivande kampanjer?

Som B2B företag så är det lätt att fastna i tänket att all marknadsföring måste resultera i nya kontakter eller nya kunder. Många gånger läggs all eller stora delar av årets budget på digitala kampanjer som ska ge resultat och konverteringar direkt. Men att fastna i att alla marknadsinsatser måste ge mätbara resultat här och nu blir lite som att skjuta sig själv i foten. För att på lång sikt ta större marknadsandelar så är det viktigt att också jobba med varumärkesbyggande insatser.

Stark varumärkeskännedom ger bättre kostnadseffektivitet

Många gånger vet vi om att varumärkeskännedom är viktigt, men det är fortfarande svårt att motivera varför man som företag skall lägga stora pengar på något man inte kommer se effekten av inom en snar framtid. Att bygga varumärke tar tid och kräver många gånger en stor investering i form av pengar.

Att investera i sitt varumärke idag kommer dock ge stor effekt på längre sikt. På Vekst jobbar vi med allt från stora globala företag till mindre lokala, och i vårt dagliga arbete ser vi ett tydligt samband mellan ett starkt varumärke och kostnadseffektivitet i konverteringsdrivande insatser. Oavsett om ditt mål är att driva trafik till din hemsida, få in fler kontaktformulär eller öka försäljningen så hjälper ett välkänt varumärke dig en bit på vägen. Företag med hög varumärkeskännedom kan till exempel få helt okej resultat och samla in leads med relativt svagt annonsmaterial, men det är nästan omöjligt att generera leads för ett varumärke med sämre varumärkeskännedom och likvärdigt material.

Majoriteten av dina kunder är inte in-market 

Utöver att bra varumärkeskännedom bidrar till effektivare kampanjer så är större delen av dina potentiella kunder inte behov av dina tjänster majoriteten av tiden. The B2B marketing institute* menar att runt 95% av alla företagskunder inte är in-market för de allra flesta produkterna och tjänsterna just nu. Exempelvis köper 75% av företag nya datorer med 4 års mellanrum, och 80% av företag byter bara bank vart 5e år. Detta gör att det många gånger kan vara en utmaning att endast fokusera på slutkonvertering i sin annonsering, då majoriteten inte är i en position där de kan överväga erbjudandet. 

När det sedan väl är dags att köpa in en ny tjänst eller produkt väljer man många gånger ett företag man redan har koll på – snarare än att göra research och se över alla tillgängliga alternativ. Det är därför viktigt att bearbeta dina kunder i andra delar av kundresan för att se till att det är du som är top-of-mind när det väl är dags att göra ett köp. Awareness blir här en av flera viktiga komponenter för att säkerställa att just ert företag blir ett av de kunden tänker på när det väl är dags att göra ett inköp.  

Vad ska man tänka på när man vill öka sin varumärkeskännedom? Det finns flera aspekter att ta hänsyn till när du vill bygga varumärke, några viktiga delar är budskap, räckvidd och målgrupper.

 Budskap - Kom ihåg att även om det är självklart för er vad ni erbjuder med så är det inte det för alla andra. Se till att det till att det tydligt framgår vilka problem och utmaningar ni finns här för att lösa. Tänk också på att det skall vara tydligt vem som är avsändaren – se till att er logga är med i allt annonsmaterial.

 Räckvidd - Det krävs i snitt 10 eller fler exponeringar innan en företagskund kommer ihåg ett varumärke. Samtidigt som du vill nå ut till många så vill också få upp en hög volym. Använd en mix av kanaler och format för att nå ut till er målgrupp på ett effektivt sätt. 

 Målgrupper - Som B2B företag är inte alla din målgrupp. Identifiera era viktigaste kundgrupper och arbeta för att nå ut till dessa. Här är det många gånger effektivt att kombinera klassiska räckviddskanaler som display med kanaler där du når ut till en mer nischad och specifik målgrupp som LinkedIn. På så vis får du upp volym genom display samtidigt som du kan säkerställa att era viktigaste målgrupper får ta del av ert budskap.   

Hitta rätt balans - Även om varumärke är viktigt så ska inte hela budgeten läggas på varumärkesbyggande insatser. Det måste finnas en balans i er strategi som bearbetar potentiella kunder i alla delar av kundresan – från varumärkesbyggande till konvertering.

För att lyckas med våra varumärkeskampanjer så är det extremt viktigt att vi når ut till rätt personer med vår marknadsföring. För B2B företag bör LinkedIn därför ses som en naturlig del av mediemixen i alla delar av kundresan. Vill av att lära dig mer om hur ditt företag kan använda LinkedIn på ett mer effektivt sätt, både betalt och organiskt? Anmäl dig till vår 1-dagskurs LinkedIn för B2B där du efter utbildningen kommer att ha en ökad förståelse för hur LinkedIn kan användas för att stärka ert företags positionering och föra målgruppen längre fram i kundresan.

Vill du får bättre koll på de senaste nyheterna inom performance marketing och ta del av nyttiga tips och tricks? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Vekst Insights. 


Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss


 

Fördjupad läsning: 

 *The B2B institute är en tankesmedja finansierad av LinkedIn 

The B2B institute - How B2B brands grow: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/b2b-institute/how-b2b-brands-grow 

Läs mer om vår utbildning Linkedin för B2B - Masterclass:

https://vekst.se/se/vekst-academy/linkedinb2b

Föregående
Föregående

Thought leader ads - en helt ny typ av annonser på LinkedIn

Nästa
Nästa

TikTok utmanar Google och Microsoft på sökannonseringsmarknaden