Tre tips för att förbättra er SEO

Många vill synas längst upp i det organiska sökresultatet på Google. Men vad behöver man egentligen tänka på när man börjar jobba med en hemsidas SEO? Vi har summerat tre viktiga faktorer man bör tänka på om man vill börja jobba med sin organiska rankning på Google. 

När man pratar om SEO, eller sökmotoroptimering, tänker många att första steget är att producera massa nytt innehåll. Men innan man börjar producera nytt material så finns det några faktorer man bör ta hänsyn till. Annars är det lätt att man råkar producera material som inte var så aktuellt som man trott – eller som inte är anpassat efter hur googles rankingsystem fungerar. Nedan hittar du tre faktorer ni bör ta hänsyn till innan ni börjar producera nytt material. 

1. Gör en ordentlig sökordsanalys och förstå kundens utmaningar

Innan man börjar fundera på vilken typ av innehåll man ska producera så är det viktigt att undersöka vilka fraser och sökord som är strategiskt viktiga att rankas högt på. För att göra detta behöver man skapa sig en bra förståelse för vad ens potentiella kunder söker på. 

Börja med att skapa en lista på de ämnen, problem eller produkter som du tror är centrala när man är intresserad av er tjänst eller produkt. Utgå från dina egna fördomar och erfarenheter – vad tror du att blivande kunder söker på? Tänk på att kunden inte nödvändigtvis söker på samma sätt som er som jobbar med en produkt eller tjänst. Att kolla på vad era konkurrenter pratar om, eller vad era målgrupper säger i olika forum online, är en bra källa för inspiration. Prata gärna med personer på sälj eller kundtjänst som har närmare kontakt med slutkunden – ofta har de värdefulla insikter kring vad era kunder brukar möta för problem och utmaningar. 

När ni skapat en lista med sökämnen och sökord är det dags att kontrollera om man faktiskt söker på det som ni trott. Ett bra, och gratis, verktyg för att kolla upp sökvolymer är Google keyword planner som du kommer åt via ert Google Ads konto. Här kan ni dessutom få fram relaterade sökningar som kan vara relevanta för ert företag.  

2. Anpassa innehållet efter vad målgruppen letar efter 

Googles mål är att alltid presentera så relevant och intressant innehåll som möjligt för den som använder sökmotorn. Det är därför viktigt att utgå från målgruppens avsikt med sökningen när man utformar innehåll. Vad vill man egentligen hitta när man söker på X eller Y?  

Det är viktigt att Google förstår vad du talar om i din text, men till skillnad från tidigare så behöver man inte försöka maximera antalet gånger du nämner ett sökord. Försök nämna det viktigaste sökordet i rubriken, och när det passar i texten, men lägg fokus på att skapa relevant innehåll för mottagaren. Försök även att få med så många olika versioner på sökordet som möjligt. I denna texten kan vi till exempel använda både SEO, Search Engine Optimisation och sökmotoroptimering för att få mer variation. 


Ett bra sätt att se vad Google anser vara bra innehåll är att söka på ett sökord eller en fras och se vad som rankas högst. Beroende på bransch och sökord så kan resultatet se väldigt olika ut. Några frågor man kan ställa sig själv när man kollar igenom toppresultaten är: 

  • Vad handlar innehållet om? 

  • Är det långa eller korta texter? 

  • Vilken typ av media har sidorna som rankas högst (bild, video etc)?

  •  Om ni jobbar med e-handel – är det specifika produkter eller produktkategorier som rankas högst? 

Oavsett bransch så är det bra att skapa ett rikt innehåll med fler olika medier - som bilder, text, film med mera. Detta uppskattas av både användaren och Google och kan bidra till att er hemsida rankas högre.  

3. Tänk på användarvänligheten

Förutom själva innehållet så är uppbyggnaden av er hemsida en viktig faktor i hur en hemsida rankas av Google. Detta kallas för Teknisk SEO. Här finns det flera olika aspekter att ta hänsyn till. Några av dessa är hastigheten på webbplatsen, mobilvänlighet, användarvänlighet och implementering av HTTPS. 

Sidhastighet 

Hur lång tid det tar för en sida att ladda är en viktig faktor i Googles ranking-algoritm. Dessutom påverkar laddningshastigheten även era besökare – då många väljer att lämna sidan om den laddar för långsamt. Ett smidigt sätt att se om ni behöver förbättra er sidhastighet är Page speed insigts: https://pagespeed.web.dev/ . Här får du även tips på vilka åtgärder som kan göras för att förbättra sidans laddningstid. 

Mobilvänlighet 

Mobilanpassade hemsidor premieras av Google. För att inte nämna hur mycket det påverkar användarupplevelsen för den som besöker er hemsida via mobilen. Vill du se om Google anser att er hemsida är mobilanpassad så kan du göra ett mobilvänlighetstest här. https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=sv 

 HTTPS 

En hemsida som har ett SSL-certifikat börjar på https istället för http. En hemsida som har SSL krypterar trafiken som skickas mellan besökarens webbläsare och hemsidans webbserver. Detta gör det mycket svårare för obehöriga att ”avlyssna” informationen som skickas från användaren till hemsidan. Vilket skapar en säkrare miljö och skyddar exempelvis användarens person- och kortuppgifter. Om ni inte redan implementerat HTTPS på hemsidan så är det god tid att göra det nu. Google började redan 2018 flagga hemsidor med http som osäkra om de innehåller formulär eller möjlighet att logga in på hemsidan. Behöver ni skaffa ett SSL-certifikat så görs detta via er hostingleverantör. 

Användarvänlighet 

Sist men inte minst kommer själva användarvänligheten. Se till att sidan är enkel att navigera och har en genomtänkt och tydlig struktur. Detta hjälper både besökaren och Google när de ska indexera hemsidan. Se också till att ni inte har några 404-sidor, det vill säga länkar till sidor som inte längre finns. Dels bidrar det till en sämre upplevelse för användaren, men även Google tycker illa om när det länkas till sidor som inte finns. Se istället till att peka om till den nya landningssidan om något tas bort eller uppdateras. 

Med hjälp av dessa tre tips har ni en bra grund för att kunna skapa en bra strategi och förbättra er organiska rankning. Men glöm inte att SEO är ett långsiktigt arbete och det kan ta tid innan man ser resultat. SEO består av många fler delar än det som får plats i denna artikel.

Vill ni lära er mer om SEO eller göra en mer djupgående analys av er hemsida – hör av er till oss till Vekst så berättar vi mer!

Föregående
Föregående

LinkedIn rullar ut Business Manager

Nästa
Nästa

Kan DALL-E vara undergången för stock-photos och bildbibliotek?