Fler använder Bing som sökmotor

Bing har förbättrat sin sökmotor genom att använda artificiell intelligens och integrera ChatGPT. Som ett resultat av dessa uppdateringar har antalet dagliga aktiva användare på Bing ökat till över 100 miljoner, varav cirka en tredjedel är nya användare. 

Microsofts sökmotor Bing har nått nya milstolpar under den första månaden efter lanseringen av den nya uppdateringen. Bing rapporterar att de har ökat sin söktrafik med 20% och att betydligt fler användare nu väljer att använda Bing som sin primära sökmotor. 

Förbättrad relevans i Bings sökresultat 

En intressant utveckling som Bing har rapporterat om är en ökad precision i sökresultaten och en förbättrad relevans i sökningarna. Denna utveckling har potential att öka användarupplevelsen genom att användare kan hitta mer relevanta resultat, samtidigt som företag kan öka sin möjlighet att nå potentiella kunder. Denna utveckling kommer bli intressant att följa även för företag utifrån ett SEO perspektiv. 

Borde vi som företag använda oss av Bing?

Även om Google fortsatt är en betydligt större aktör än Bing så är sökmotorn fortsatt en av de större sökmotorerna i världen och har en stor användarbas. Genom att komplettera sökmotorsannonseringen på Google med annonsering på Bing (Microsoft Ads), kan företag öka sin synlighet och nå ut till fler potentiella kunder. 

Vi på Vekst ser goda resultat för många av våra kunder på Bing, och rekommenderar alla att testa annonsering i sökmotorn. Precis som med sökmotorannonsering på Google så är det viktigt att ha en tydlig strategi och tydliga mål för att annonsera på ett effektivt sätt och få önskade resultat. För dig som redan annonserar på Google och vill komma igång med annonseringen på Bing kan snabbt och enkelt komma igång genom att kopiera över den struktur du har i ditt Google Ads idag direkt in i Microsoft advertising. På så sätt kan du snabbt och enkelt komma igång, men vi rekommenderar sedan att du ser över och analyserar resultaten du ser i Bing separat. 

Tillfällig uppgång eller förändrat sökbeteende? 

Den förbättrade användarupplevelsen och nyväckta intresset för Bing kan potentiellt leda till att Bing blir en viktigare spelare på marknaden för sökmotorer. Samtidigt meddelade Google nyligen att de släpper sin motsvarighet till Bing, en artificiell intelligens-textrobot vid namn "Bard". Det ska bli intressant att se hur denna utveckling påverkar sökbeteendet hos användare och om Bing kan fortsätta att öka sin popularitet trots Googles nya lansering, eller om det ökade intresset för Bing var tillfälligt.

Vill du får bättre koll på de senaste nyheterna inom performance marketing och ta del av nyttiga tips och tricks? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Vekst Insights. 


Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss


  

Fördjupad läsning: 

Bing: https://blogs.bing.com/search/march_2023/The-New-Bing-and-Edge-%E2%80%93-Momentum-from-Our-First-Month/

För att kopiera över din Google Ads-struktur till Microsoft Advertising kan du följa stegen från Microsoft här: https://help.ads.microsoft.com/apex/index/3/en/51050

Föregående
Föregående

TikTok utmanar Google och Microsoft på sökannonseringsmarknaden

Nästa
Nästa

B2B-marknadsföring på TikTok?