11 Search Engine Marketing tips för B2B-företag

Hur kan B2B-företag maximera effekten av sin sökannonsering? Utmaningar vi ofta kan stöta på är låga sökvolymer till sökord kring tjänsten man erbjuder, komplexa tjänster/produkter, risk för sök från liknande tjänster men inom helt andra branscher och dyra Cost Per Click-priser (CPC). Vi har sammanfattat 11 tips för er att tänka på när ni sätter upp och skapar en Search Engine Marketing (SEM) strategi inom B2B.


Sökordsanalys kring vad tjänsten löser. Det är vanligt inom B2B-tjänster att sökorden mappas ut baserat på vad tjänsten är eller gör, eller kanske ingenjörens uppfinning som möjliggjort erbjudandet. Se till att genomföra en ordentlig sökordsanalys kring de problem som tjänsten löser och hur en person utan vetskap om tjänsten skulle söka kring det.

1. Testa att söka på t.ex. “hur”-frågor för att se vad som dyker upp som förslag i “People always ask” och i googles dropdown i sökrutan. Ta hjälp av interna stakeholders och era egna kunder för att bättre förstå vilka problem era framtida kunder försöker lösa med tjänsten. 

2. Använd verktyg såsom Google Trends och Keyword Planner för att definiera dina bästa möjligheter till hög volym på söktrafiken.

3. Tänk på sökordsanalysen när du namnger din tjänst för att se till att dyka upp i sökresultatet när potentiella kunder söker efter svar på sitt problem.

Rikta dig rätt. Om vi stirrar oss blinda på Click Through Rate (CTR) så kan vi lätt missa att utvärdera kvalitén av trafiken som klickat på vår annons. Våga definiera och använda annonstexten för att aktivt berätta för sökare även vilka som inte borde klicka; om tjänsten endast är användbar för aktiebolag eller vårdföretag så var tydlig med det i annonsen och i call-outs. CTR kan gå ner men ni slipper betala för klick som inte kan generera affär.
— Camilla Tornberg - SEM Specialist på Vekst

4. Använd målgrupper relaterade till branschen, eller som är in-market för business software eller liknande (finns flera varianter i Google). Att sätta dem på observation kan räcka för att hjälpa Google att få fler signaler att ta i åtanke i sina budstrategier, detta kan alltså hjälpa för smarta strategier som maximera konverteringar. 

5. Customer match-list. Har ni drivit kampanj för ex whitepapers eller andra guider? Addera maillistan som “Customer Match List” för att synas när dessa personer söker på ord kring din tjänst; att de känner igen ert varumärke kan också bidra till starkare engagemang på er site.

6. Skapa och addera remarketinglistor, ex. kring de som tidigare besökt er site men inte gjort beställning/offertförfrågan. Testa att skapa en kampanj som enbart riktar sig mot dessa listor; använd då era bredare sökord (kan också ha bred matchtyp)  eller exempelvis i kombination med DSA-kampanjer eftersom det annars kan vara svårt att få visningar. Minst 1000 personer krävs för att listan ska fungera, så det är värt att ha detta i åtanke där du har lite fler på din lista. 

7. Google jobbar mot ert definierade mål. Om du har flera konverteringar satta som Primary goals på kontot (t.ex. både B2B och B2C) så tänk på att på kampanjnivå bara välja de konverteringar som är relevanta för er B2B-kampanj som mål, annars kommer er konverteringsstrategi arbeta med data som ger mixade signaler.

8. Glöm inte Bing! (Microsoft ads) En del större företag tillåter inte Google som webbläsare på jobbdatorer av säkerhetsskäl, det innebär att Bing kan vara ett extra bra alternativ för sökningar inom B2B eftersom det då ofta är Bing som är standardsökmotorn. Tidigare erfarenhet säger oss att sökvolymerna är mycket mindre, men det är också väldigt mycket billigare och för just B2B har vi därför sett bra CPA-priser. Du har möjlighet att importera existerande struktur ifrån Google Ads och sedan justera i Bings annonsverktyg Microsoft Ads.

9. Glöm inte landningssidan! Vanliga mål inom B2B är ett inskickat formulär eller offertförfrågan. Har landningssidan där er faktiska konvertering skall ske tänkts igenom utifrån ett Conversion Rate Optimisation-perspektiv? (CRO) Finns det möjlighet att optimera er landningssida? Kanske genom gamification-trick, kortare formulär eller minimera scroll innan användaren landar på ditt formulär? 

10. Testa lead form-extension. Det finns ett annonstillägg i Google Ads som möjliggör att visa ett formulär direkt i anslutning till textannonsen där potentiella kunder kan fylla i sin information i utbyte mot t.ex. ett white paper, utan att besöka hemsidan. Via en enkel integrering via Zapier kan detta sedan direkt kopplas till många CRM-system såsom Hubspot, men annars också direkt till ett Google Sheet. Ett bevisat effektivt sätt att samla in nya leads till t.ex. ett webinar eller genom att ladda ner ett white paper. 

11. Generellt avråder vi alltid aktivt från att buda på konkurrenters sökord då det är dyrt, leder till bounce/dålig trafik, lågt quality score och väldigt låg konvertering. Om du har ett företag som är helt okänt (ofta B2B) eller med en svårdefinierad produkt få känner till så kan det dock vara ett undantag. Här kan det finnas ett värde att i början av sin etablering buda på några utvalda konkurrentnamn för att få synas med sitt varumärke i rätt sammanhang när någon söker efter en liknande tjänst. Se det dock mer som awareness, och sikta inte på att vinna bästa position (med risken att de med större budget börjar brutalt buda upp priserna på ditt varumärke) utan snarare synlighet därunder.

Behöver ni hjälp att skapa eller implementera en SEM-strategi inom B2B?

Föregående
Föregående

Organisk sök-trafik ökar

Nästa
Nästa

Så skapar du en bra UTM-struktur.