Thought leader ads - en helt ny typ av annonser på LinkedIn

LinkedIn har lanserat ett nytt annonsformat som står ut från mängden - formatet kallas Thought leader ads och innebär att man kan sponsra anställdas egna organiska inlägg. En helt unik möjlighet som gör att du nu kan sponsra ett pressmeddelande från er CEOs personliga LinkedIn eller en artikel med en av era produktexperter som avsändare. Det finns ett stort intresse för Thought leader ads och de möjligheter formatet ger. I denna artikel går vi igenom formatets fördelar och hur du bör tänka när du bygger thought leadership / tankeledarskap på LinkedIn. 

Därför ska du testa thought leader ads

En personlig avsändare upplevs mer trovärdig och autentisk och thought leader ads är därför ett bra sätt att bygga trovärdighet. Utöver detta så tenderar personliga konton att skapa ett betydligt större engagemang än företagssidor. Testa till exempel att sponsra upp en artikel eller nyhet med er CEO eller en av era anställdas personliga konton som avsändare - gärna med en lite personlig vinkel på inlägget för att få det att kännas mer autentiskt. 

Utöver att skapa trovärdighet och sprida nyheter från nya perspektiv, så kan formatet på ett effektivt sätt användas för att bygga upp utvalda nyckelpersoners personliga varumärke och stärka deras position som thought leaders / tankeledare inom branschen. Detta är ett av formatets främsta styrkor och det som får thought leader ads att stå ut från alla tidigare annonsformat. Vem eller vilka detta kan vara inom ert företag beror på hur ert företag är uppbyggt och vilken bransch ni är verksamma inom. Det skulle till exempel kunna vara en ägare, en expert, en person som ofta håller offentliga föredrag, eller några av era säljare. 

Så bygger du Thought leadership 

Har man tur så finns det redan nyckelpersoner inom företaget med en bra närvaro på LinkedIn vars inlägg man kan sponsra som de är. Många gånger är detta dock inte fallet och personen vars inlägg ni vill sponsra behöver hjälp med att skapa innehållet. Oavsett om du vill bygga din egen närvaro på LinkedIn eller hjälpa utvalda thought leaders så är det viktigt att ha en medveten strategi och tänka på både hur man formulerar sig och vilken typ av innehåll man delar. 


Följ följande tips för att lyckas:

  • Var personlig. Enligt LinkedIn skapar autentiska inlägg ett större engagemang. 

  • Dela åsikter och hitta ditt unika perspektiv. 

  • Bygg relationer genom att uppmuntra till dialog. Ställ frågor och svara på kommentarer. 

  • Det är kul att dela företagsnyheter och framgångar. Men glöm inte att också skapa värde och insikter för din mottagare. Vad kan de lära sig eller ta med sig från nyheten du just delat? Tänk alltid från mottagarens perspektiv.

  • Var aktuell och relevant. Vänta inte för länge med att dela aktuella branschnyheter - försök vara tidig på bollen. 


Att tänka på 

Det finns fortfarande vissa begränsningar med Thought leader ads. Till exempel kan du, än så länge, bara sponsra inlägg med målet räckvidd eller engagemang. Personen vars inlägg du vill sponsra behöver vara anställd på företaget. Det är också viktigt att tänka på att personen själv måste besvara eventuella kommentarer och frågor, se till att personen vars inlägg ni sponsrar är medveten om detta. 

Är du nyfiken på formatet och vill diskutera vidare hur just ditt företag kan använda Thought Leader ads på ett effektivt sätt i er marknadsföring? Hör gärna av dig till oss på Vekst!

Läs mer om Thought leader ads på LinkedIns hemsida.

 

Vill du får bättre koll på de senaste nyheterna inom performance marketing och ta del av nyttiga tips och tricks? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Vekst Insights. 


Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss!

Föregående
Föregående

Start Investing in Marketing Analytics: 3 Key Considerations

Nästa
Nästa

Lägger ni för mycket pengar på säljdrivande kampanjer?