Organisk sök-trafik ökar

I en ny rapport från Merkle Inc. upplever majoriteten av annonsörer (84%) att de sett en ökning i organisk sökklicktrafik under de senaste tre månaderna. Merkles Q3-rapport samlar insikter från 250 beslutsfattare inom marknadsföring (US)**.

Vi på Vekst har summerat 4 nyckeltrender från rapporten!

1. Fortsatt ökade annonskostnader för Paid Search även i år - Annonskostnaden för sök har länge ökat stadigt och den årliga kostnadsökningen är en återkommande trend för annonsörer. År 2020 var det klickfrekvensen som var boven, medan det 2021 var de ökade kostnaderna per klick (CPC). Nu ser vi en kombination av dessa där majoriteten av de svarande i enkäten upplever både ökad CPC - och lägre klickfrekvens för textannonser och shoppingannonser.

2. Data privacy & integritet fortsätter att vara en prioriterad fråga - 24% av organisationerna är fortfarande tidigt i sin resa gällande dataintegritet - men det är en fortsatt prioriterad fråga bland de tillfrågade. 45% procent nämnde "att få korrekt rapportering trots nya integritetsbestämmelser" som en topp-två prioritet vid mätning, och 43% av de tillfrågade valde "effektiv annons-targeting mot användare trots nya integritetsbestämmelser” som topp-två inom display och social annonsering. 

3. Maskininlärning och automatisering - 79% av de tillfrågade har börjat att undersöka företagets egna förmåga och inställning till maskininlärning (ML) och automatisering. Organisationer med större behov av betalda mediekanaler är mer benägna att hamna i den gruppen. Potentiellt inser de värdet av maskininlärning för just för optimering av betald reklam.

4. Samhällets påverkan på organisationerna - Bredare samhälleliga utmaningar har förändrat (och kommer att fortsätta att förändra) hur företag fungerar. 86% av de tillfrågade instämde i att sätten deras organisationer interagerar med kunder på har förändrats permanent på grund av covid-19, och 85% är oroade över hur inflationen och andra makroekonomiska faktorer kommer att påverka deras organisationer under resten av året.

LÄS HELA RAPPORTEN HÄR: 10 Minuter

Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss

**Undersökningen tillfrågade 250 beslutsfattare inom marknadsföring över hela USA, som representerar företag med över 100 miljoner dollar i årlig omsättning. Fyrtioåtta procent av de tillfrågade kommer från organisationer med minst 500 miljoner dollar i årliga intäkter. Respondenterna representerar en mängd olika branscher, med den största representationen inom detaljhandel och finansiella tjänster. Organisationer sträckte sig över B2B, B2C och direkt till konsument (DTC) affärsmodeller.
Föregående
Föregående

Kan DALL-E vara undergången för stock-photos och bildbibliotek?

Nästa
Nästa

11 Search Engine Marketing tips för B2B-företag