B2B-marknadsföring på TikTok?

TikTok har gjort en stor inverkan på sociala medier under de senaste åren. Plattformen, som tidigare var mest populär bland yngre användare, har nu lockat uppmärksamhet från marknadsförare inom B2B-sektorn. Adobe och Apple är exempel på stora företag som har skapat produktguider och instruktionsvideor på TikTok, medan andra företag inom teknik och HR-konsulter använder plattformen på liknande sätt för att nå ut till nya kunder. Men är TikTok verkligen rätt plats för B2B-marknadsföring?

Hur fungerar TikTok?

För att svara på den frågan måste vi först titta på vad TikTok faktiskt är och hur det fungerar. TikTok är en social plattform som fokuserar på korta visuella klipp som ofta innehåller musik eller ljud. Användarna kan skapa, titta på och interagera med videor från andra användare. Plattformen är också känd för sin algoritm som rekommenderar videor baserat på användarens tidigare beteende på plattformen. 

TikTok bygger lojala följarskaror - men kräver rätt innehåll

Trots att TikTok är relativt nytt, har plattformen redan bevisat sin förmåga att engagera användare och bygga en lojal följarskara. Detta kan innebära en stor fördel för marknadsförare som försöker att nå ut till en bred publik, oavsett om man jobbar med B2B eller B2C. Det kan dock vara utmanande att skapa engagerande innehåll på TikTok om ert företag inte har en visuell produkt eller tjänst att visa upp.

Tre saker att överväga innan ni satsar på TikTok;

  • Anpassa er digitala strategi

Om ni bestämmer er för att satsa på TikTok-marknadsföring, måste ni också anpassa era strategier för plattformen. TikTok-kampanjer bör ha ett kreativt, lättsamt och underhållande content för att sticka ut från mängden.

  • Finns er målgrupp på TikTok?

Innan ni börjar planera er TikTok-debut, bör ni överväga om plattformen är rätt för just er B2B-verksamhet. Reflektera över den allra viktigaste aspekten - finns er målgrupp på plattformen? Enligt årets rapport (2022) från Svenskarna och Internet finns den största andelen användare inom åldersgruppen 8 - 23 år men även en hel del personer som är födda på 90-talet använder appen. Om er målgrupp är över 34 år kan det därmed fortfarande vara svårt att nå dem via TikTok. 

  • Varumärkesstrategi

För att lyckas med TikTok behöver man anpassa sig till formatet. Fundera över om den här typen av lättsamt och underhållande content passar in i er varumärkesstrategi? Många B2B företag vill upprätthålla en professionell och förtroendeingivande varumärkesprofil. Därav väljer många att att använda ett mer professionellt uttryck i sin kommunikation, samtidigt som de även ser till att bara synas i väl valda sammanhang. Det kan vara värt att reflektera över hur väl TikTok som en lättsam och humoristisk kanal överensstämmer med er företags kommunikationsstil och varumärkesidentitet. Genom att noga överväga om plattformen passar in i er strategi och målgrupp, kan ni avgöra om det är en lämplig kanal att använda för att nå ut till era kunder och sprida ert budskap på ett effektivt och engagerande sätt. 

Håll er uppdaterade om vad som händer på TikTok

Sammanfattningsvis kan TikTok vara rätt kanal för vissa B2B-företag och funka även för B2B-marknadsföring, men det är viktigt att noga överväga om plattformen är rätt för er verksamhet. Om ni bestämmer er för att använda TikTok, se till att skapa innehåll som är anpassat för plattformen och utnyttja dess unika funktioner för att engagera er publik. Med rätt strategi kan TikTok hjälpa er att bygga varumärkesmedvetenhet och nå ut till en bred publik.

Vi kan redan se hur TikTok influerat andra kanaler, till exempel formaten Instagram Reels och Youtube shorts, och kanalen kommer med största sannolikhet att fortsätta influera andra sociala medier även framöver. Även om TikTok inte är den mest relevanta plattformen för er verksamhet just nu, är det därför fortfarande klokt att hålla sig uppdaterad om vad som händer på plattformen, då trender och format med stor sannolikhet kan dyka upp i kanaler ni använder idag.

Vill du får bättre koll på de senaste nyheterna inom performance marketing och ta del av nyttiga tips och tricks? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Vekst Insights. 


Är du nyfiken på Vekst och hur vi kan hjälpa er skapa effekt med marknadsföringen? Kontakta oss


  

Fördjupad läsning: 

MarketingProfs om B2B marknadsföring på TikTok: https://www.marketingprofs.com/articles/2023/48697/is-b2b-tiktok-right-for-you

Föregående
Föregående

Fler använder Bing som sökmotor

Nästa
Nästa

Utmanare till Google?