Analytics Masterclass - Google & GA4
2 dagar, Göteborg, Online
10 600 SEK exkl. moms, fysiskt
9 600 SEK exkl. moms, online
Om utbildningen.
Två heldagar med fullt fokus på digital analys och omställningen från Google Analytics Universal till Google Analytics 4 (GA4). I denna masterclass lär vi dig att sätta relevanta marknadsförings- och försäljningsmål samt KPIer för den egna affären. Vi lär oss också uppsättning av, och analys i, GA4 där fokus ligger på eventbaserad rapportering och analys. En stark digital strategi bygger på tydliga mål och möjlighet att med enkelhet kunna se trender och implementera förändringar utifrån slutsatser. Fokus för denna masterclass ligger därför på att kombinera det strategiska perspektivet med att praktiskt kunna läsa av och korrekt analysera data.
Vekst Academy guidar dig genom hela processen från att skapa en målstrategi till hur du följer upp respektive aktivitet. Vi belyser specifika områden där det finns möjlighet att justera för att skapa tillväxt och effekt. I den här utbildningen jobbar vi med Googles verktyg för mätning, främst Google Analytics 4 och Google Tag Manager.
Highlights
Kom igång med och förstå Google Analytics 4, dess funktionalitet och nya möjligheter.
Sätta konkreta marknadsförings-och försäljningsmål samt KPIer för den egna affären, kopplade till företagets affärsmål.
Trygghet i att använda data för att lämna rekommendationer i komplexa affärsbeslut rörande t.ex. optimering, konvertering, försäljning och lönsamhet.
Hands-on kunskap i hur du arbetar effektivt med att sätta upp och administrera mätning i Google Analytics 4 och Google Tag Manager.
Best-practice i att skapa beslutsgrundande rapportering till centrala stakeholders, såsom företagets ledningsgrupp.
Efter genomförd masterclass kommer du också att få tillgång till Vekst Academy’s implementeringsguider för fortsatt lärande och aktivering i organisationen.
Analytics Masterclass är designad för dig som arbetar operativt eller strategiskt med försäljning och/eller marknadsföring och vill få en djupare förståelse för hur datadrivna beslut påverkar er affär och hur du kapitaliserar på möjligheterna. Exempel på roller: Marknadschef / Marknadsförare, Analytiker, Produktägare, Försäljningschef eller Projektledare inom marknadsföring.
Om du söker ett anpassat upplägg för den här utbildningen i ett annat mätverktyg - t.ex. Adobe Analytics eller Matomo, hör av dig till oss på academy@vekst.se
Aktuella datum
Online - 12- 13 Juni 2024
Avgift & Information
2 heldagar, 09:00 - 16:30. Fika och en god lunch ingår för alla fysiska kursstarter.
10 600 SEK exkl. moms, fysiskt på plats
9 600 SEK exkl. moms, online
Boka rådgivning
Inte helt säker på vilken utbildning som är rätt för dig? Lämna dina uppgifter så hör vi av oss! Vi hanterar självklart dina personuppgifter enligt GDPR och Veksts Integritetspolicy.
Dagsschema.
-
09:00 - 09:45 Introduktion & Digitala Beteenden
09:45 - 10:30 Sätta digitala mål // Övning sätta en mätplan
10:30 - 12:00 Webbanalys, Datainsamling & Datasäkerhet
12:00 - 13:00 Lunch (Ingår för fysiska kurser)
13:00 - 16:30 Google Analytics:
Introduktion – GA4
GA4 – Struktur & Användare
GA4 – Förvärv
-
09:00 - 10:30 Google Analytics forts.
GA4 - Engagemang
GA4 – Rapporter
10:30 - 11:30 Segmentering och Rapportering // Övning
11:30 - 12:30 Spårning, UTM // Övning UTM-taggar
12:30 - 13:30 Lunch
13:30 - 14:30 Google Tag Manager
14:30 - 16:00 Omvandla data till handling // Övning
16:00 - 16:30 Summering av dag 1 och 2, genomgång av Vekst Academy’s implementeringsguider.
Sagt om denna masterclass
“Vi har blivit bättre på att förstå och följa upp vår betalda media, och vi har även påbörjat processen att strukturera upp gemensamma KPI:er för våra projekt. Med detta skapar vi bättre jämförelsedata och ett mer gediget underlag för att utvärdera resultat.“
— Johannes Öberg, Försäljningschef PEAB Bostad AB
“Vi på Boråstapeter genomförde en utbildning i Google Analytics tillsammans med Vekst. Utbildningen var mycket väl anpassad efter organisationens olika nivåer så att alla deltagare kunde lyfta sig till rätt nivå. Riktigt bra mix av teori och praktiska övningar för långsiktigt lärande! Kul och givande dagar!“
— Åse Peterson, Boråstapeter
-
Digital Strateg.
Josefin jobbar som Digital strateg och analytiker. Hon har en mångårig erfarenhet av digital marknadsföring/analys inom B2B och B2C i allt från lokala startups till globala företag. Det absolut roligaste med jobbet, enligt Josefin? Analys av digitala aktiviteter med målet att optimera för att skapa ännu större effekt. När hon inte jobbar så spenderar Josefin halva sin tid med att ge sig ut på vandringar och halva sin tid med att resa.
Föreläsare.
Våra föreläsare jobbar till vardags som digitala strateger och rådgivare till Veksts kunder. De älskar att utbilda och dela med sig av sin kunskap.
-
Senior Digital Strateg.
Petter är senior digital strateg med 10 år i branschen. Under dessa år har han byggt upp en gedigen erfarenhet inom allt från innehållsproduktion till digital marknadsföring och analys för såväl stora som mindre företag inom både B2B och B2C. På jobbet brinner Petter starkast för att förstå beteenden och skapa effekt utifrån den förståelsen. När han inte jobbar så är chansen att stöta på Petter störst på en löparstig i skogen.