ChargeNode

Performance Marketing + Digital Strategy.

 

När elbilsladdningsföretaget ChargeNode kom till Vekst var målet att få kontakt med fler potentiella företagskunder. Med hjälp av sökmotorannonsering och sociala medier har det nylanserade varumärket lyckats generera leads samt nya affärer på ett kostnadseffektivt sätt. Storskalig elbilsladdning är fortfarande ett relativt nytt område och det finns i dagsläget inget företag som dominerar marknaden. Detta gör att en ny aktör som ChargeNode, med hjälp av rätt marknadsinsatser, nu har chansen att ta viktiga marknadsandelar. 

 

Bakgrund.

ChargeNode är ett innovativt greentech-bolag som arbetar med storskalig elbilsladdning. Med hjälp av deras patentsökta laddteknik kan flera bilar dela på en central laddenhet. ChargeNode lanserade sin laddteknik under 2020 och vänder sig primärt till företag.

Utmaningar.

  • Ny marknad – Elbilsladdning är fortfarande en relativt ny marknad. ChargeNode har en utmaning i att sammanfatta en komplex B2B-tjänst på ett enkelt och attraktivt sätt som tilltalar potentiella företagskunder.

  • ChargeNode är ett nylanserat varumärke och behöver därför öka sin varumärkeskännedom för att bygga tillit bland sina potentiella kunder. Man behöver både positionera varumärket och förklara tjänsten.

  • Hög konkurrens - Det finns många aktörer som just nu försöker ta sig in på området elbilsladdning.

Process.

Inför kampanjstart gjordes en målgruppsanalys där målgruppens primära utmaningar och problem kartlades. En Pilotkampanj genomfördes med annonsering på LinkedIn, Facebook samt Google ads. Piloten mynnade ut i en always on strategi för sökmotorannonsering med kompletterande remarketingannonser på Facebook. LinkedIn är i sin tur en viktig del av kanalmixen när varumärkesbyggande kampanjer ska genomföras.

Resultat.

144% ökad konverteringsfrekvens på ChargeNodes site

Genom löpande optimeringar av både hemsida och annonser har konverteringsfrekvensen ökat med 144% under en period på 6 månader, jämfört med föregående period.

40% lägre kostnad
per lead

Genom löpande optimeringar och kontinuerlig utvärdering av olika strategier har kostnaden per lead minskat med 40% över 6 månader, jämfört med föregående period.

Sökmotorannonseringen har blivit ChargeNodes viktigaste kanal

Sökmotorannonseringen lanserades för första gången under pilotkampanjen och står nu för över 60% av alla inskickade formulär. Kanalen står idag för majoriteten av de nya affärer som kommer in till ChargeNode. Till följd av det goda resultatet ska nu ChargeNode implementera samma strategi i flera länder.

“Vekst is a business partner that has been challenging ChargeNode as an organisation on both a strategic business level and an operational level. Clearly, Vekst has significant experience from understanding B2B operations and driving campaigns focusing on professional customers.”

— Joakim Blomquist, Head of Marketing

Framgångsfaktorer.

 

Nära dialog och löpande utvärdering av resultat

Kvalitén på de leads som kommer in utvärderas löpande tillsammans med ChargeNode för att stämma av att vi når rätt mottagare med annonseringen. På grund av affärens komplexitet, och ofta långa tidsspann från första kontakt till affär, har konsekventa och frekventa avstämningar varit en viktig faktor för kampanjens framgång.

Kontinuerlig testning av kanaler och strategier

Ett agilt arbetssätt har gjort det möjligt att kontinuerligt testa nya strategier och kanaler samt omfördela budget baserat på resultat. För sökmotorsannonseringen har a/b test genomförts löpande av olika budgivningsstrategier, annonsbudskap och uppsättningar. För ChargeNode har bland annat “Modern Account Structure” varit en given framgångsfaktor. Vi har använt bred matchning på våra sökord i kombination med mål-CPA som budstrategi (målkostnad per konvertering). På så sätt har vi kunnat ge Googles algoritm mer data att arbeta med för att kunna identifiera en relativt smal och specifik målgrupp, vilket varit en framgångsrik modell för kostnadseffektiv leadgenerering och därmed för kundens affär.

Utbildning, workshops och dashboards

När alla har samma grundläggande förståelse för både affär och resultat, samt tillgång till samma data, kan vi tillsammans fatta bättre beslut för kommande insatser och satsningar. Tillsammans med ChargeNode har Vekst haft flera workshops för att diskutera olika kanalers funktion och viktiga mätvärden i kanalerna och på hemsidan. ChargeNode har samtidigt gett Vekst djupare förståelse för deras affär och kunder vilket bidragit till den övergripande strategin. En dashboard har satts upp i Google Data Studio för att ChargeNode själva ska kunna följa alla insatser i realtid.

Vill du växa med oss?

Hör av dig och berätta om dina affärsutmaningar.