Personalhandboken.

Vekst grundades 2015 i Göteborg med ambitionen att förändra arenan för marknadsföring genom genom ett data-drivet förhållningssätt till både marknadsföring och affärsutveckling.

Veksts historia.

2015 gick startskottet. Max Wimnell och Peter Stopp startade ett nytt företag tillsammans med byrå-alliansen More Alliance. Företaget fick arbetsnamnet More Data, vilket egentligen var ett arbetsnamn för det allra första projektet. More Alliance behövde en digital komponent och vi såg potentialen inom att arbeta datadrivet och hjälpa företag med digital analys datavisualisering.

Omställningen från traditionell marknadsföring till digital marknadsföring var på gång under 2015 och e-handeln började att bredas ut över Sverige, Norden och världen. Vi såg en möjlighet i att använda det performance-marketing tänk som fanns inom e-handel, och applicera det på stora, erfarna företag inom B2B.

Inom e-handel har vi fördelen att kunna se mycket snabba resultat baserat på en finjustering i t.ex. annonseringsstrategi, uppdaterad CTA-copy eller annonsens bilder. Vi hade en hypotes om att vi kan tänka likadant trots att köpcykeln är längre, mer komplex och ibland kanske med en mer konservativ målgrupp.

Vi insåg att det våra kunder behövde var en långsiktig partner för att fokusera på digital strategi och ställa om ifrån ett mer traditionellt tänk kring marknadsföring. Kombinationen av strategisk höjd tillsammans med operativ kunskap, är den primära tjänsten vi erbjuder idag.

Hemma hos oss och vår kultur.

Vi tycker det är självklart att erbjuda alla våra medarbetare tydliga roller, utvecklingsmöjligheter och en god stämning. Vi tror att medarbetare som mår bra också gör bra, och vi vill att alla ska ha kul på jobbet! Därför sätter vi hälsan, tryggheten och välmåendet högt upp på prioriteringslistan. Vi är alltid öppna för feedback där det finns områden vi kan förbättra (och det finns alltid något att förbättra!)

När vi väljer att anställa dig, så betyder det att vi litar på dig. Vi tycker att du är toppen, och det är därför vi så gärna vill jobba med dig! Vi älskar utbildning och att lära oss nya saker - därför ger vi också dig ansvaret över din egen kompetensutveckling. Varje medarbetare får en generös budget allokerad varje år till konferenser, utbildning och kurser. 

Vårt kontor.

Vi delar kontor med alla våra andra systerbolag inom More Alliance. Idag sitter vi i det nybyggda Brick Studios på Masthamnsgatan 5. På vårt kontor finns det alltid snacks i skåpen och smoothies i kylen. Det tycker vi är viktigt. Vi har en gemensam reception som verkar för alla våra More Alliance bolag.

Vår arbetsplats.

Vekst är en office-first arbetsplats. För att maximera möjligheterna för internt samarbete och tillgänglighet för våra kunder så strävar vi efter att finnas tillgängliga på ordinarie arbetstid och på kontoret alla dagar i veckan. 

Om vi vill eller behöver arbeta hemma eller på annan plats en dag, prioriteras alltid måndagar samt de dagar vi har teammöten, arbetsmöten med kollegor och fysiska kundmöten i våra lokaler till dagar vi är på kontoret. 

Om du planerar att arbeta hemma eller på annan plats en dag, ska detta meddelas till din chef på fredagen och läggas in i din kalender så dina kollegor enkelt kan se att du arbetar på annan plats. Är du sjuk eller har en oplanerad frånvaro från kontoret, ska detta informeras om i Slack i kalanen “General”.

Av stöldrisk samt tillgänglighet vid oplanerad frånvaro från kontoret, ska du inte lämna din dator på kontoret utan ta med den hem.

Våra arbetstider.

På Vekst arbetar vi 40h per vecka och generellt är dessa timmar belagda måndag-fredag med ordinarie arbetstid 08.30 – 17.30 med möjlighet till flextid mellan 07:00-09:00 och 16:00-18:00. Efter dialog och vid speciella tillfällen, kan du emellanåt behöva arbeta på andra tider och dagar.

Varumärkesplattform.

På Vekst tror vi på kombinationen av strategisk höjd och operativ expertis. Vi brukar ofta prata om “boots on the ground in combination with strategic discussions on management level”. Vi skapar digitala strategier som direkt kan översättas till en action-plan och som kan genomföras av vårt (eller företagets) operativa team. Om vi ska vara helt ärliga så är vi lite allergiska mot strategier som bara blir en snygg presentation.

Vi är hands-on, operativa och effektiva. Och alltid grundade i gedigen research och strategi. Vi är extremt fokuserade och värdeskapande - och vi kostar därför därefter. Vi är öppna och vågar utmana, vi drivs av konkreta resultat.

Veksts Vision.

Att jobba med Vekst skall betyda att addera en given framgångsfaktor för tillväxt och utveckling.

Veksts Uppdrag.

För att varumärket Vekst skall nå visionen måste vi, utöver vår kompetens och förmåga, skapa en gemensam upplevelse och känsla som särskiljer Vekst från konkurrenterna på ett trovärdigt sätt. Vårt gemensamma uppdrag för att skapa denna känsla är;

  • Alltid fullt fokus på kundens affär och hålla momentum.

  • Alltid föra diskussionen i rätt forum.

  • Alltid säkerställa värde och. funktion, ända ner på detaljnivå.

  • Alltid våga sätta ner foten när vi inte är övertygade.

  • Alltid orka ge det lilla extra till både kunden och kollegan.

Veksts Kompass.

Vår egen kompass i vardagen består av två enkla frågor som hjälper oss hålla kursen mot visionen och därmed också att förstärka känslan och upplevelsen av Vekst:

  1. Genererar detta värde? (för både kunden och Vekst)

  2. Har jag/vi med det lilla extra?

Allas mandat: När svaret ibland blir nej förväntas du lyfta frågan direkt och ska då mötas av ett starkt internt stöd för att återställa kursen mot visionen.

Kommunikation.

Veksts identitet och personlighet kommer till liv genom hur vi kommunicerar. Både internt med våra kollegor, och externt med våra kunder och potentiella kunder. Veksts kommunikationsplattform beskriver hur vi kommunicerar, hur vi låter och vår personlighet. Veksts tone-of-voice är extra viktigt när vi kommunicerar externt och i material som vi lämnar ifrån oss - såsom presentationer.

Hög affärsförståelse

“Vekst förstår komplexa affärsutmaningar på riktigt”

Vi är: GENERÖSA, PREMIUM, SERIÖSA, HANDLINGSKRAFTIGA, KLARSYNTA, KONKRETA, SMARTA

Pålästa

“Vekst har alltid koll när något nytt händer”

Vi är: TYDLIGA, PROFFSIGA, NOGGRANNA, AMBITIÖSA, KOMPETENTA, VASSA

Härliga & Inbjudande

“Vekst verkar vara en spännande organisation ”

Vi är: CHARMIGA, JORDNÄRA, ENADE, LÄTTSAMMA, INKLUDERANDE, SPÄNNANDE

Vekst är en levande organisation, som växer i takt med att vårt erbjudande utvecklas.

Organisation.

Om Teams.

Teams är den funktion man tillhör kopplat till det kompetensområde man arbetar inom. Det är framförallt inom sitt Team man arbetar och kompetensutvecklas, medverkar i exempelvis performance-lunch och andra sammanhang som är kopplat till sina arbetsuppgifter. Det vanligaste är att en anställd tillhör ett Team, men lite beroende på vad man arbetar med är det inte ovanligt att en anställd kan ingå i två eller tre Teams.

Vad är Core Team.

Det vi kallar för Core Team är de funktioner som är kundnära och arbetar i kundprojekt. Det är dessa funktioner som är grunden i vår affär och vad vi erbjuder till våra kunder.

Vad är Support Teams.

Våra Support Team är de funktioner som arbetar internt mot verksamheten och arbetar i grunden inte kundnära. Grunden i våra Support Departments är att de ser till att Core Departments kan utföra sitt arbete på bästa sätt. Det görs genom exempelvis ledarskap, resursplanering, HR-processer och marknadsföring för Vekst egna varumärke.

Om Units.

Att tillhöra en Unit har rent organisatoriskt att göra vem som är ens chef. Alla i en Unit rapporterar till en Unit Manager och de personer som ingår i en Unit kan vara en del av olika Teams. Det är med ens Unit Manager man exempelvis har medarbetar-och lönesamtal samt ansöker om semester.

Core Teams.

Client
Management
& Strategy

Analytics
& Tech

Digital
Content

Project
Management

Performance
Marketing

Vekst
Academy

Support Teams.

CEO

Operation Manager

HR

Unit Manager

Marketing

Units.

Peter’s Unit

Sebastian’s Unit

Joanna’s Unit

Kajsa’s Unit

Dina förmåner och försäkringar.

 

Friskvårdsbidrag.

 

5 000kr per kalenderår. Skatteverket reglerar vad detta får användas till, men passa på att köpa ett gymkort, gå en kurs för att testa en ny sport eller köp ett liftkort på skidsemestern. Läs mer om vad du kan använda ditt friskvård till hos skatteverket.

  • Nyttja ditt friskvårdsbidrag genom att göra ett vanligt utlägg enligt mall och lämna in till din chef samt skicka det till ekonomi@vekst.se.

  • Deadline att lämna in friskvårdsutlägget är 5 december och du kan lämna in flera gånger per år. Lämnar du in ditt friskvårdsutlägg efter 5 december kommer det räknas det till nästa års friskvård.
    Exempel: Du lämnar in 7 december 2023, då räknas det till 2024 års friskvård och den outnyttjade friskvården under 2023 brinner inne.

  • Första året baseras friskvårdsbidraget på din anställningsmånad.
    Exempel: Börjar du 1 april 2023, kan du nyttja 75% eller 9/12 av 5000kr. Under 2023 har du 3750kr i friskvård.

  • Är du föräldraledig får du friskvårdsbidrag under de månader du arbetar.
    Exempel: Om du går hem på föräldraledighet den 1 augusti 2023, kan du nyttja 50% eller 6/12 av 5000kr. Under 2023 har du 2500kr i friskvård.

 

Personalcykel.

 

Köp en cykel på bruttolönavdrag. Vekst har tecknat ett avtal som ger dig möjlighet att beställa cyklar från BusinessBike som bekostas genom bruttolöneavdrag. Det är förmånligt, tryggt och faktiskt väldigt smart! Genom att cykla istället för att exempelvis åka bil gör du dig själv och samhället en stor tjänst. Här kan du räkna på vad det skulle kosta dig per månad, och vad du kan spara på det i jämförelse med ett privatköp.

Hur du beställer din cykel

  1. För att ta del av förmånen registrerar du dig här i BusinessBikes portal.

  2. Gör en Quickstart i portalen. Det innebär att du gör alla nödvändiga formaliteter för att kunna leasa en cykel innan du som anställd går till återförsäljaren. Du får en fullmakt från Vekst för att fullfölja alla ytterligare steg i processen.

  3. Digital offert skapas och därefter besöker du en ansluten återförsäljare (bl a Cykelhuset, Högsbo och Backaplan, Trekstore, Övre Husargatan, Bike Fixx, Övre Husargatan, Childstore, Stigbergsliden, Specialized, Odinsplatsen, Elcykelkompaniet, Sisjön, Åkes Sportservice, Lundby.) och väljer vilken förmånscykel du vill ha så att återförsäljaren kan lägga upp en leasingoffert i portalen. Eftersom du sedan tidigare har gjort en Quickstart och därmed erhållit en fullmakt kan du omedelbart acceptera offerten i portalen, varpå cykeln kan hämtas ut.

  4. Börja cykla!

Behöver du mer information om processen eller vad som händer under din leasingperiod, kan du läsa om hela processen här.

Notera: Tidigare lagda beställningar via Sportson/personalcyckel.se påverkas inte av att vi tecknat ett nytt avtal med BusinessBike utan dessa avtal rullar på som tidigare.

 

Utbildningsbudget.

 

Du har 15 000kr per kalenderår och allokerad tid för kompetensutveckling. På Vekst äger du din egen utveckling och vi hjälper dig på vägen genom att både ge dig en budget och tid specifikt till kompetensutveckling. Utveckla dig själv, din kompetens och lära dig nya saker som du har nytta av i din roll. Diskutera hur du bäst använder din utbildningsbudget och tid genom dialog med din närmsta chef.

 

Föräldralön.

 

Vi täcker upp det du inte får från Försäkringskassan. Vekst erbjuder föräldralön om du är föräldraledig. Vekst täcker upp för den del som inte betalas av Försäkringskassan. Det innebär 20 % av lön upp till 10 prisbasbelopp och 100 % av lön för delar över 10 prisbasbelopp (upp till ett maxbelopp om av 60 000 kr).

Föräldralönen utbetalas under högst 6 kalendermånader. Hälften utbetalas löpande när ledigheten påbörjas och resterande månader efter ledighetens slut i en klumpsumma, när du som anställd har varit tillbaka i tjänst i 2 månader.

 

Pension.

 

Rådgivning och placering. Vekst samarbetar med försäkrings-och pensionsrådgivare Max Matthiessen. I samband med din anställning på Vekst så får du ett möte med deras experter som kan ge dig en översikt på de pensioner och försäkringar du har och kan de kan hjälpa dig med placeringar.

  • Från det år man fyller 25 avsätter Vekst ett tjänstepensionssparande på 4,5% av lön (ink. semesterersättning) upp till 7,5 inkomstbasbelopp och 32% på lön därutöver. I sparandet ingår kostnaden för premiebefrielsen. 

  • Pensionsförmånen placeras i enlighet med den anställdes önskemål inom ramen för det avtal Vekst har. 

  • Pension betalas in under föräldraledighet (13 månader), däremot betalas den inte in under eventuell tjänstledighet. 

  • Du har möjlighet att löneväxla, vilket innebär att du kan växla en del av din bruttolön till ett pensionssparande i stället för att ta ut allt som lön.

Vår kontaktperson Malin når du på malin.alguren@maxm.se.

 

Extra ledighet.

 

Du har en extra vecka semester och sex lediga halvdagar. På Vekst tillämnar vi inte övertidsersättning utan vi har valt att ge alla anställda en extra vecka semester per år, vilket innebär att du totalt har sex veckor semester. Förutom en extra vecka har vi även valt att ge dig ledigt sex halvdagar varje år: Trettondagsafton, skärtorsdagen, valborgsmässoafton, dagen före midsommarafton, 23e december och 30e december. Läs mer om hur vi hanterar semester, övertid och hur du ansöker om ledighet “Det praktiska (och viktiga) kapitlet” nedan.

 

Samtalsstöd.

 

Du har 5 konsultationer per ärende och kalenderår. Som anställd hos Vekst har du förmånen att få rådgivning över telefon och/eller videosamtal av en psykolog, ekonom, jurist, ergonom, hälsocoach och/eller HR-konsult. Syftet är att tidigt ta in hjälp, innan problemen är för stora och påverkar ditt välmående och arbetsförmåga. Du kan få rådgivning oavsett om dina problem är privata eller arbetsrelaterade. Det kan till exempel handla om stress, relationsproblem, psykiska problem som ångest och nedstämdhet, ekonomiska eller livsstilsrelaterade frågor, missbruk eller konflikter på jobbet. Samtalen har sekretess och som din arbetsgivare får vi ingen information om att du har nyttjat samtalsstödet, även om vi rekommenderar att du pratar med din närmsta chef. Samtalsstöd är öppet dygnet runt och du ringer: 0771-10 50 11. Du hittar mer information här.

 

Massage.

 

Gratis besök hos massör och osteopat. Som ett komplement till vårt friskvårdsbidrag har vi 1-2 gånger i månaden besök av en massör, Maria, och en osteopat, Martin, på kontoret. Besöken är kostnadsfria för dig som arbetar på Vekst, eftersom vi valt att stå för kostnaden. För att ta del av förmånen, skriver du enkelt upp ditt namn på de bokningslappar som sitter på väggen vid vilorummet bakom receptionen på våning 4.

 

Telefon & dator.

 

iPhone eller Android väljer du själv. Att få telefon och dator känns lite som en självklarhet för att du skall kunna utföra ditt jobb, men vi tycker ändå att det är viktigt att ta med på listan. Mobiltelefon och dator tillhandahålls och ägs av Vekst. Under längre ledigheter har den anställde dock själv ansvar för utrustningen.

Telefoner och datorer som går sönder på grund av oaktsamhet, stjäls eller tappas bort i samband med ledighet ersätts av den anställde.

 

Försäkringar.

 

Sjuk-, liv- och trygghetsförsäkringar. Alla anställda på Vekst omfattas av sjuk-, liv- och trygghetsförsäkringar från sin första anställningsdag. Dessa gäller även under föräldraledighet, dock ej vid längre tjänstledighet.  

  • Sjukförsäkring – Faller ut vid långtidssjukskrivning (sjuk mer än 90 dagar)

  • TFA, Fora – Trygghetsförsäkring vid arbetsskada 

  • TGL, Movestic – Tjänstegrupplivförsäkring som faller ut vid dödsfall 

Vekst vill vara en framgångsfaktor i din karriär.

Roller & karriärvägar.

Vekst vill se dig växa.

Vi vill inte bara att du är en framgångsfaktor för våra kunder, utan att vi vill vara en framgångsfaktor i din karriär. Din tid som anställd på Vekst ska vara fylld med insikter och lärdomar du har med dig genom livet och framåt i din karriär. Hos oss får du utrymme att sätta ramverket för din egna roll och utveckling. Vi utgår från att du bestämmer åt vilket håll din utveckling ska gå och att vi hjälper dig på vägen. Vi skapar möjligheter, forum för lärande och former för utveckling. Du ansvar över din utbildningsbudget, sätter din egen utvecklingsplan och tar fram dina egna mål.

Vi hoppas att du kommer växa in i nya roller under din tid hos oss. För att skapa tydlighet har vi definierat ett antal roller med vanliga karriärvägar. Vi har alla egna styrkor och spetskompetenser, därför formas också din roll utefter dig som individ. Låt inte därför beskrivningen på en roll eller de olika stegen stå i vägen för vad du kan göra hos oss, se beskrivningarna istället som en grund att utgå ifrån och som du kan sätta din prägel på. I takt med att bolaget utvecklas kommer nya roller formas och behövas. Har du idéer på hur du kan skapa mer värde och utvecklas, lyft dina tankar med din Unit Manager så hittar vi en lösning ihop!

Rekrytering.

Vår process.

Vi designar alla processer utefter behov, men generellt ser vår process ut:

  • Annonsering & search

  • Urval & telefonavstämning 

  • Djupintervju

  • Business Case / Djupintervju

  • Referenser

  • Kontraktskrivning

Vi annonserar de flesta av våra roller externt och du hittar alltid publicerade annonser på vår karriärsida.

Vi är två personer från Vekst vid varje intervjutillfälle (djupintervju & business case). Det är bra att fler får höra samma information, är delaktiga i beslut och det gör att vi kan ställa mer relevanta frågor. Det är också viktigt att kandidaten får träffa oss som jobbar här, så kandidaten får en ökad förståelse av vilka vi är och hur det är att jobba på Vekst. Generellt hålls djupintervjuer av rekryterande chef och HR Manager. Under case presentationen medverkar generellt en ägare samt någon som arbetar inom kompetensområdet kandidaten är aktuell för.

Hjälp Vekst växa. 

Bra människor känner bra människor! Har du en person i ditt nätverk som du tror hade passat på Vekst? Då vill vi veta det! Det kan vara en tidigare kollega, någon du pluggat med eller en bekant du tror är vass inom området. Alla tips kommer gå igenom rekryteringsprocessen likt kandidater som aktivt sökt sig till oss och vi utvärderar alla kandidater på samma sätt.

Hur du tipsar.

  1. Du pratar med din kontakt och uppmanar hen att söka ett utannonserat jobb. Maila HR Manager om att du tipsat personen.

  2. Du mailar HR Manager att du har ett tips. Skicka med namn och länk till LinkedIn-profil, samt om du har kontaktuppgifter. Vi kommer kontakta personen och hänvisa att vi fått hens namn från dig.

Rekryteringsbonus.

Om personen du tipsat om börjar hos oss, så får du en rekryteringsbonus på 20.000kr per kandidat. Halva summan betalas ut i samband med första anställningsdag och halva betalas ut när personen varit anställd i 6 månader. Rekryteringsbonus gäller inte dig som är rekryterande chef.

Vi letar alltid efter bra människor som kan komplettera vårt team med nya kunskaper, insikter och personligheter. Det berikar oss som bolag! Det viktigaste när vi anställer nya kollegor, är att de likt oss som redan jobbar här har ett stort intresse för digital marknadsföring och en önskan om att vara en framgångsfaktor hos våra kunder.

Det praktiska (och viktiga) kapitlet.

  • Om semester.
    På Vekst tillämpar vi förskottssemester, dvs du som är nyanställd och egentligen inte tjänat in semester får ändå betald semester första året. Om du inom 5 år slutar på eget initiativ, blir du återbetalningsskyldig för den förskottssemester du tagit ut. 

    Semesterår/intjänandeår löper 1 april till 31 mars. Vekst följer semesterlagen vad gäller sparade semesterdagar. 5 semesterdagar kan sparas till kommande år. Övrig semester skall vara uttagen före semesterårets utgång, 31 mars. Dagar utöver detta betalas ut. Semester kan endast tas ut som hela semesterdagar. 

    Antal semesterdagar.
    På Vekst tillämnar vi inte övertidsersättning utan vi har valt att ge alla anställda en extra vecka semester per år, vilket innebär att du totalt har 30 dagars betald semester. Förutom en extra vecka har vi även valt att ge dig ledigt sex halvdagar varje år.

    Lediga halvdagar.

    • Trettondagsafton

    • Skärtorsdagen 

    • Valborgsmässoafton

    • Dagen före midsommarafton 

    • 23e december

    • 30e december 

    Sommarsemester.
    Om sommaren har vi som oftast mindre att göra och det är därför bra att ta semester under vecka 29, 30, 31 och 32. Vi har normalt en viss bemanning under hela sommaren för att hålla i löpande annonsering och kampanjer. Det styrs dock av våra kunders behov. Huvudregeln gällande semester är att semestern skall förläggas så att den anställde får en ledighetsperiod om minst fyra veckor under perioden juni–augusti.

    Ansökan om ledighet / semester.
    Du ansöker om semester och annan ledighet via mail till din Unit Manager. En ledighet på mer än 3 dagar skall ansökas om samt beviljas senast sex veckor innan din planerade semester så att planering kan ske. 

    Föräldraledighet.
    Föräldraledighet som omfattar mer än enstaka dagar, skall meddelas närmaste chef i god tid så att planering kan ske, dock senast två månader före ledigheten enligt lag. De första 120 dagarna av föräldraledigheten är semesterlönegrundande. Vekst erbjuder även föräldralön, läs mer under förmåner.

    Begravning
    Ifall en närstående går bort och du önskar gå på en begravning under arbetsveckan, erbjuder Vekst dig att vara ledig en dag utan löneavdrag. Det kallas permission och gäller när en nära anhörig går bort, exempelvis mor- och farföräldrar, förälder, partner eller nära vän. Du registrerar frånvaron i Harvest under Frånvaro och väljer Permission.- Begravning.

  • Lön utbetalas den 25:e varje månad. Skulle det vara en helgdag utbetalas lönen närmast föreliggande vardag.

    Rapportera din tid.
    Tidrapportering och avvikelser sker i Harvest, denna skall vara ifylld innan den siste varje månad. Vekst har en ambition att 75% av din tid per vecka är bokad mot kunduppdrag. Vi jobbar med noteringar i tidrapporten för att kunna specificera till kunden vad vi arbetat på. Detta blir extra viktigt i löpande projekt. 

    Sjukfrånvaro, VAB, semester, Permission vid begravning skall rapporteras.

    Röda dagar och klämdagar skall inte rapporteras. Frånvarorapportering sker i Harvest genom att rapportera tid på projektet “Frånvaro”.

    Exempel 1: Om första maj (som är en röd dag) infaller på en måndag så skall totalt antal rapporterade timmar den veckan vara totalt 32 timmar.

    Exempel 2: Om du har två dagar semester över torsdag - fredag skall totalt antal rapporterade timmar uppgå till 40. 16 av dina rapporterade timmar skall registreras på projektet “Frånvaro” med en notering om din semester.

    Lönerevision.
    Vekst har en generell lönestruktur samt en individuell lönesättning. Lönerevision med följande lönesamtal sker en gång per år, under slutet av hösten, och den nya lönen gäller från 1/1 varje år. Läs mer i Vekst Lönepolicy.

    Nyanställd eller uppdaterade bankuppgifter.
    Är du nyanställd ska du maila dina uppgifter till ekonomi@vekst.se. Samma mailadress gäller även om du har bankuppgifter som behöver justeras. Har du en lönejustering meddelar din chef vår ekonomi-och löneansvarig om denna.

  • Sjukdom.
    Maila eller slacka närmaste chef och berörd arbetsgrupp. Läkarintyg krävs från sjukdag 8. Vekst anmäler sjukperiod som överstiger 14 dagar till försäkringskassan och sjuklön utgår från företaget enligt nedan. Vid långtidssjukskrivning tjänar du in semester under 180 dagar.  

    • Dag 1: Karensdag, ingen ersättning

    • Dag 2 - 14: 80% av ordinarie lön, betalas av arbetsgivare

    • Dag 15 - : försäkringskassan betalar ersättning

    Vård av sjukt barn / VAB.
    Maila eller slacka närmaste chef och berörd arbetsgrupp samt anmäl till försäkringskassan.

  • Hur reser vi?
    Vi värnar om miljön reser därför alltid med tåg när det går. Bra för miljön, bra för själen och bra för att man kan jobba effektivt under resan. Boka gärna första klass (reser du ensam är tyst avdelning på SJs tåg en rekommendation…)

    Utlägg.
    Utlägg ersätts mot inlämnande av kvitto där man redovisar vilka som var medverkande och datum samt aktuellt projektnummer. Utlägget ska skrivas under av närmaste chef och lämnas till ekonomiavdelningen. Stäm av utlägg tillsammans med din chef. Mall för utlägg hittar du här.

    Milersättning.
    Vid användande av privat bil i tjänsten så betalas en milersättning på 18,50 kr/mil ut. Ersättning för trängselskatt kopplat till aktuell tjänsteresa betalas också ut. Redovisa underlag med datum, vilket företag som besökts & kontaktperson, vilket projekt som avses, antal mil och eventuell trängselskatt. Redovisas i samband med månadsavslut.

  • På Vekst arbetar vi 40h per vecka och generellt är dessa timmar belagda måndag-fredag med ordinarie arbetstid 08.30 – 17.30 med möjlighet till flextid mellan 07:00-09:00 och 16:00-18:00. Efter dialog och vid speciella tillfällen, kan du emellanåt behöva arbeta på andra tider och dagar.

    Övertid.

    Vekst tillämpar inte övertidsersättning, utan vi har valt att ge alla våra anställda en extra veckas semester (totalt 30 dagar) som kompensation i enhet med de flesta kollektivavtal. Vi har utöver det även valt att ge alla anställda sex lediga halvdagar per år som en extra kompensation.

    Det innebär att om ditt uppdrag och ett projekt kräver att du arbetar extra och utöver din ordinarie arbetstid, ingår det i din tjänst och ordinarie ersättning.

    Vi tycker det är viktigt att alla anställda har en hållbar och sund arbetsbelastning. Så kräver ditt uppdrag eller ett projekt att du kontinuerligt och under längre tid arbetar fler timmar än din ordinarie arbetstid, ska du i dialog med din närmsta chef se över din arbetsbelastning och de projekt du arbetar i.

  • Medarbetarsamtal sker varje halvår (en gång på våren och en gång hösten). Under medarbetarsamtalen följer ni upp din prestation och hur det går för dig, samt sätter du mål för nästkommande månader.

    Ansvarig för att boka in medarbetarsamtalet är din nästa chef. Du kommer även bli inbjuden till check-in av din chef mellan medarbetarsamtalen, ca 1 gång per månad.

    Både medarbetarsamtalet och check-in sker via vårt HR system Hailey HR.

  • Vid tillfälle då brandlarmet går, utrym genast byggnaden och gå till Vekst uppsamlingsplats utanför restaurang Folk på Järntorget. Stanna här tills du får klartecken att gå in i byggnaden.

  • All rätt till samtliga immateriella och andra rättigheter som du som anställd bidrar till att skapa inom ramen för Veksts verksamhetsområde tillfaller Vekst i enlighet med gällande rätt. Vekst äger rätt att fritt vidare överlåta, ändra eller på annat sätt disponera över sådana rättigheter utan den anställdes medgivande. 

    Som anställd på Vekst förbinder du dig att under tiden du är anställd och efter anställningens upphörande under 12 månader, inte delge någon information om vad du erfarit i ditt arbete på företaget eller hos företagets kunder.

Om Personalhandboken.

Personalhandboken är dynamisk och informationen uppdateras och förbättras i takt med vår utveckling. Vid avvikelser mellan personalhandboken och ditt anställningsavtal eller annan dokumenterad överenskommelse mellan anställd och chef är det anställningsavtalet eller överenskommelsen som gäller. Komplettering av anställningsavtal upprättas vid ändrade villkor såsom arbetstidsförändring eller vid förändrade arbetsuppgifter. 

Vid frågor om personalhandbokens innehåll, kan du kontakta din nästa chef, HR Manager eller Marketing Manager.