Vad är Featured Snippets?

Varje dag sker strax över 3,5 miljarder sökningar på Google där ca 15-20% är nya sökningar, d.v.s. söktermer som inte sökts på tidigare. Vikten av att synas högst upp bland sökresultaten fortsätter att växa och metoderna för att hamna där varierar. Även om man idag inte rankar bland topp tre och konkurrensen är tuff så finns det en lösning, featured snippets.
 

Vad är en featured snippet?

En featured snippet är en svarsruta som visas överst bland Google's organiska sökresultat. Här visas ett svar på den sökfrasen som användaren sökt på, oftast som ett textstycke men det kan också visas som exempelvis punktlista eller tabell. Detta innebär att användare inte behöver klicka sig vidare till en landningssida för att få svaret de letar efter utan kan se det direkt i sökresultatet.

Hur går man tillväga?

För att öka sina chanser till att visas som en featured snippet, eller på position zero som det ofta kallas inom SEO, behöver innehåll vara strukturerat på ett visst sätt. Detta för att Google ska kunna lyfta ut ett stycke från hemsidan att visa direkt i sökresultatet. Nedan listar vi fem avgörande tips för att visas på position zero och på så sätt slå konkurrenterna.

1 - Gör en sökordsanalys för att hitta relevanta sökfraser som börjar med "vad är" eller "hur".

2 - Använd sedan sökfrasen i en rubrik.

3 - Använd en "är"-struktur på svaret, exempelvis "en featured snippet är..."

4 - Förklara den fullständiga innebörden inom två till tre meningar.

5 - Använd rätt format. Featured snippets består oftast av textstycken, punktlistor eller tabeller.

 

Referenser:

Föregående
Föregående

Privacy Shield - Transatlantisk datahantering

Nästa
Nästa

De starkaste trenderna inom programmatisk marknadsföring