KappAhl når större avkastning med hjälp av Facebook

KappAhl-logo

Med hjälp av kostnadseffektiva metoder kan du som företag driva kvalitativ trafik på sociala medier som hjälper organisationen att växa. För att kunna uppnå högt satta mål så krävs ett strukturerat arbete med konverteringsoptimering, inte minst vad gäller marknadsföring i sociala medier. Vi hjälpte KappAhl att nå sina fulla potential på Facebook genom strukturerad datadriven marknadsföring.

 

Att ge många människor möjligheten att vara välklädda, det var Per-Olof Ahls motto när han öppnade sin källarbutik för över 60 år sedan. I dag är KappAhl en av Nordens största modekedjor med hundratals butiker och flera tusen anställda. Sedan 2011 har de också sålt mode via nätet.

Utmaning: I dag jobbar KappAhl med omnichannel marketing. Det betyder att de, genom flera kanaler, sätter kunderna i centrum och guidar dem till någon av de fysiska butikerna eller webbshopen. KappAhl hade kontroll över kommunikationen i flera kanaler. Däremot saknade de både kunskap och kontroll över Facebook-annonseringen, därför tog de kontakt med Vekst.


Lösning: I ett tätt samarbete med Vekst utforskades möjligheterna att jobba strukturerat med Facebook-annonsering. Genom analys och utveckling av målgrupperna kunde KappAhl nå ut till de kunder som var mest intressanta. Det hela mynnade ut i en annonskampanj som fick KappAhl att se potentialen i kanalen.

Resultat: "Nu har vi full kontroll över kanalen och känner till framgångsfaktorerna. Vi har ökat produktionstakten vilket lett till att vi genererar material mot flera målgrupper simultant. Samtidigt fortsätter vi att förfina våra kampanjer genom A/B-testning för att se vilket utfall som leder till flest köp. Samarbetet med Vekst föll väldigt väl ut. Vi kan hålla ett högre tempo och samla in mer data som gör att vi kan dra slutsatser för framtida kampanjer. Sammanfattningsvis ger det här oss större avkastning.” - Lena Forsaeus, Media Planning Manager på KappAhl

 

Vårt fokus är att leverera effekt på den digitala arenan. I en värld som förändras allt snabbare är vi övertygade om att nyfikenhet samt kapacitet till förändring och utveckling är de starkaste konkurrenskrafterna.
Vill du utvecklas med oss? Kontakta Peter på peter.stopp@vekst.se eller ring +46 708-79 04 90 så berättar vi mer. 

 

 

Se alla våra case