20 Nov 2019

Facebook - Annonsnyheter 2019

Facebook och Instagram är under 2019 en viktig digital annonseringskanal både i Sverige och världen i stort. I årets upplaga av Svenskarna och internet kan vi se att användandet av Facebook för första gången har avstannat och sjunker något. Detta till trots använder hela 51% av den svenska befolkningen Facebook dagligen och 74% använder Facebook någon gång i livet. På Instagram ökar däremot fortfarande användandet och idag använder 41% av svenskarna Instagram dagligen och 61% använder Instagram någon gång.

Facebooks plattformar är i ständig utveckling både för privatpersoners användande men även för företag och annonsörer. Vi listar nedan några snabba funktioner som lanserats på plattformen 2019:

 

  • Utvecklandet av mallar för innehåll. Det är kostsamt och tidskrävande att ta fram annonsmaterial för samtliga av Facebook/Instagrams annonsplaceringar. Plattformen erbjuder nu snabba och snygga mallar för att skapa rörligt material med bildspel och mallar för Story-format med text och bild. Läs mer här >

 

  • Nya placeringar. Facebook/Instagram försöker hitta nya vägar för annonsörer att nå ut till användarna. Beteendet förändras hela tiden vilket också påverkar vart användarna är mest mottagliga för innehåll. Exempelvis har fler människor börjat söka efter produkter och tjänster direkt i Facebook, vilket har öppnat upp annonsplaceringen ”Search Ad Placement”. 80% av alla Instagram-användare använder sig av ”Instagram Explore” för att få mer inspiration från fler konton än de som finns i sitt följarflöde. Placeringen har nyligen öppnat upp för annonsering i Sverige.

 

  • Messenger annonsering. I Sverige ser vi en trend med färre användare som lägger ut bilder, skriver eller delar andras inlägg på Facebook men att messenger användandet håller sig starkt (81% av alla svenska facebook-användare använder messenger). Självklart har Facebook koll på detta och rullar nu ut flera nya annonseringsmöjligheter för företag att hålla kontakt med användare direkt i appen. Företag skall enklare kunna samla in leads, boka möten och skicka påminnelser om evenemang. Läs mer här >

 

  • Campaign Budget Optimization. CBO innebär att budgetoptimeringen förflyttas från annonsgrupperna upp till kampanjnivån. Det betyder att man framöver måste sätta budget på kampanjnivå, så att den optimeras mellan annonsgrupper automatiskt för bästa resultat. Länge pratades det om att funktionsförflyttningen skulle ske under hösten 2019, nu slås det fast att den genomförs i februari 2020. Läs hur förändringen påverkar din annonsering >

 

 

Vårt fokus är att leverera effekt på den digitala arenan. I en värld som förändras allt snabbare är vi övertygade om att nyfikenhet samt kapacitet till förändring och utveckling är de starkaste konkurrenskrafterna.
Vill du utvecklas med oss?
Kontakta Peter på peter.stopp@vekst.se eller ring +46 708-79 04 90 så berättar vi mer.

 

Se alla våra nyheter