20 Aug 2020

Bildtillägg - Googles visuella fokus

Googles sökresultatsida blir allt mer visuell och vi har hittat en artikel från Search Engine Land som förklarar detta väl. Från att ha varit nästan uteslutande textbaserat har allt fler bilder dykt upp i form av exempelvis bildresultat och shoppingannonser. För Googles vanliga sökannonser har denna trend varit extra tydlig det senaste året via betatestande av både galleriannonser och bildtillägg. 

Galleriannonser har varit tillgängligt på vissa konton sedan förra hösten, dock har Google valt att avsluta denna annonsvariant nu i augusti 2020. Möjligheten att använda sig av bildtillägg finns dock kvar. Med detta tillägg adderas en mindre bild till din textannons i sökresultatet, något som ger extra effekt i mobila enheter där annonsen ges större yta att synas på. Det går att ladda upp egna bilder eller använda sig av den dynamiska versionen som istället låter Google hitta bild på en utvald URL. Se exempel nedan.

 

Google_imageextensions

 

 

Dessa tillägg befinner sig ännu i en stängd betafas och finns bara valbara på vissa utvalda konton. För oss på Vekst har det nu dykt upp för ett fåtal kundkonton - tänk på att det är viktigt att själv gå in på tilläggsfliken för att se om just ditt konto har möjligheten att framhäva sökannonsen ytterligare med hjälp av en bild. 

God läsning:

https://searchengineland.com/google-to-sunset-gallery-ads-beta-focus-on-image-extensions-334781

 

 

 

Vårt fokus är att leverera effekt på den digitala arenan. I en värld som förändras allt snabbare är vi övertygade om att nyfikenhet samt kapacitet till förändring och utveckling är de starkaste konkurrenskrafterna.
Vill du utvecklas med oss? Maila info@vekst.se eller ring +46 70 853 62 21

 

Se alla våra nyheter