Lyckat kampanjarbete för Majblomman

 

Majblomman-logo

Digitala ekosystem är komplexa och en tydlig och förankrad plan för exekvering är en förutsättning för att kunna nå önskvärd effekt. Med fokus på mål, målgrupp, innehåll samt kanaler tar vi fram tydliga och hanterbara strategier för våra kunder. När Majblomman skulle hitta nya vägar ut med sin kommunikation tog de hjälp av oss på Vekst för att effektivisera arbetet.

 

Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation. De arbetar året om för att förbättra barns villkor och under maj månad samlar de in pengar genom barns försäljning av majblommor. Tack vare inkomsterna från försäljningen kan de dela ut bidrag till barn, informera om deras rättigheter och stödja forskningsprojekt för att förbättra flickors och pojkars levnadsvillkor. 2018 tog de hjälp av Vekst för att nå ut bredare i nya kanaler.

Utmaning: I mer än 100 år har Majblommor varit ett säkert vårtecken. Men trots det inarbetade varumärket har organisationen inte nått ut till sina målgrupper digitalt. Historiskt sett har de fokuserat på traditionell marknadsföring riktad mot köpare. Med Vekst hjälp ville de bli bättre på digital marknadsföring riktad mot säljarna, eller rättare sagt till dem som bestämmer över säljarna.

 

Lösning: För att nå ut till säljarna var organisationen tvungen att kommunicera med lärare och föräldrar eftersom det är de som tillåter barnen att sälja Majblommor. Lösningen blev därför att fokusera på kanaler där lärare och föräldrar spenderade tid och där de är öppna för kommunikation.

Resultat: Med hjälp av en marknadsföringsplan över hur och var Majblomman skulle kommunicera lyckades de ta klivet från traditionell annonsering till att kommunicera i digitala kanaler på ett effektivt sätt.

 

"Vi fick väldigt bra spridning och interaktionen var hög. Jämför vi den här kampanjen med liknande organisationers kampanjer så är våra siffror väldigt bra. Vårt främsta mål var att lära oss mer om digital marknadsföring och det gjorde vi verkligen. Nästa år har vi helt andra förutsättningar och planer för vad vi ska göra med publiken som kommer in.” - Tove Lindahl Greve, generalsekreterare, Majblommans Riksförbund

 

Vårt fokus är att leverera effekt på den digitala arenan. I en värld som förändras allt snabbare är vi övertygade om att nyfikenhet samt kapacitet till förändring och utveckling är de starkaste konkurrenskrafterna.
Vill du utvecklas med oss? Kontakta Peter på peter.stopp@vekst.se eller ring +46 708-79 04 90

 

Se alla våra case